Sunday, July 4, 2010

CintaItuNikmatNya

apabila seseorang menyukai kita dan meluahkan perasaan mereka kepada kita,apa yang perlu kita lakukan.(soalan untuk semua dan diri ni).bukan mudah untuk kita menerima keadaan itu.mereka bersungguh-sungguh menyatakan yang mereka menyayangi kita dan ingin kita menerima mereka.mungkin mereka menganggap yang mencintai lagi melukakan daripada diri kita yang dicintai.tetapi sebenarnya kedua-dua pihak akan merasai kesakitan dan terluka.yang dicintai tidak bermaksud ingin melukakan yang mencintai dengan menolak kehadiran perasaan mereka.tetapi setiap yang dicintai mempunyai alasan masing-masing kenapa merka tidak mampu menerima kehadiran mereka yang mencintai..Allahuakbar..sukar sungguh untuk meleraikan kekusutan ini(sedang merasai).

Memang Allah hadirkan dalam diri kita manusia dengan perasaan sayang terhadap sesama manusia.perasaan ini adalah salah satu nikmat yang Allah beri kepada setiap hambaNya.cuma jangan disalah gunakan hingga membawa kepada sesuatu yang tidak sepatutnya.Allah memberi kepada kita perasaan sayang supaya kita lebih dekat dengan diriNya dan lebih menghargai orang yang membesarkan kita serta sayang akan agamaNya. Allahuakbar betapa besarnya nikmat yang diberi olehNya. kita(remaja)lebih menumpukan perasaan sayang itu kepada mencintai yang bukan muhrim kita(peringatan untuk diri). itulah yang lebih dikejar oleh kita. sampai ada yang sanggup membunuh diri kerana kecewa dengan sang kekasih(mudah-mudahan dijauhkan).

Allah ada berfirman yang lelaki baik adalah untuk wanita yang baik manakala wanita baik untuk lelaki yang baik.jadi kenapa kita tidak berusaha untuk memperbaiki diri kita menjadi yang terbaik agar kelak yang hadir dalam hidup kita adalah dari yang baik juga(InsyaAllah).melihatkan remaja kini makin ramai yang terjerumus dalam 'cinta monyet' yang akhirnya membawa kebinasaan pada diri sendiri.mungkin benar yang perasaan ingin mencintai dan dicintai itu indah dam menyeronokkan hingga kadang-kadang kita lalai. tetapi ingatlah keindahan yang sebenarnya bukanlah terletak pada sebuah ungkapan manis dan kata2 pujian dari si dia tetapi di saat kita telah mempunyai ikatan yang sah dan melayari bahtera rumahtangga bersama si dia.disitulah kita akan temukan apa yang dikatakan kebahagiaan dan selari dengan syariat yang ditetapkanNya.insyaAllah.

p/s:sekadar meluahkan apa yang dirasa dan ingin berkongsi dengan sahabat2.mudah2an kita sentiasa terpelihara dari perkara2 yang tidak sepatutya.

No comments: